9 Ιαν 2010

Παιδικές Απορίες

Κάθε γονιός σκέφτεται τη μέρα που το παιδί του θα αρχίσει να του κάνει τις γνωστές ερωτήσεις γύρω από τα μυστήρια της ζωής που δύσκολα απαντιούνται.

Χθες ήρθε η σειρά μου.
Η κόρη μου άρχισε να μαθαίνει αφαίρεση. Έκανε τις ασκήσεις της, όταν ήρθε με την δυσκολότερη ερώτηση που μου έχει κάνει έως τώρα.
- Μπαμπά 6 - 10 πόσο κάνει;
Και τώρα τι λέμε; Εδώ σε θέλω.
- Αγάπη μου δεν αφαιρούμε ποτέ τον μεγαλύτερο αριθμό από τον μικρότερο.
-Γιατί;
-Γιατί δεν κάνει. Απαγορεύεται. (ένιωθα σαν Πυθαγόρειος που έπρεπε να προστατέψει κάποια βαθύτερη μαθηματική σοφία από τους αμύητους)
-Και γιατί απαγορεύεται; (Άρχισε να γίνεται επίμονη καθώς από το χαμόγελό μου άρχισε να υποψιάζεται ότι δεν της έλεγα την αλήθεια).
-Εεεε, θα μάθεις όταν μεγαλώσεις. (Άρχισα να χάνω το παιχνίδι, οι απαντήσεις μου έκαναν τα πράγματα χειρότερα).
-Όχι πες μου πόσο κάνει...
-Δεν κάνει να αφαιρείς το μεγαλύτερο από το μικρότερο γιατί θα βγουν οι ανάποδοι αριθμοί και θα σε μπερδέψουν. Είσαι μικρούλα ακόμα. (Εδώ πια ήμουν σε κινούμενη άμμο, κάθε μου κίνηση (απάντηση) με έχωνε πιο βαθιά).
-Λάμπρο μη του λες τέτοια του παιδιού θα το μπερδέψεις... φώναξε η σύζυγος από τη κουζίνα και έκανε τα πράγματα όσο χειρότερα μπορούσαν να γίνουν. Η μικρή ήταν πλέον πεπεισμένη ότι είχε χτυπήσει φλέβα χρυσού, κάποια σκοτεινή συνωμοσία μπαμπάδων και μαμάδων για να κρατήσουν τα μεγάλα μυστικά, κρυφά από τα παιδάκια όλου του κόσμου.
-Πες μου ποιοί είναι οι ανάποδοι αριθμοί.
-Εεεε, οι αριθμοί που είναι κρυμμένοι πίσω από το μηδέν... Εκείνη τη στιγμή αν εμφανιζότανε ο Αι Βασίλης από το τζάκι δεν θα της έκανε καμιά εντύπωση. Η ιδέα ότι πίσω από το μηδέν υπήρχαν και άλλοι αριθμοί, κρυμμένοι,  την εξίταρε τρελά.
Την προηγούμενη ημέρα είχαμε συναρμολογήσει και το κάστρο της βασίλισσας του χιονιού. Για να είμαι ακριβής το συναρμολόγησε μόνη της με μόνη βοήθεια από μένα στο να της εξηγήσω πως χρησιμοποιούμε τα σχέδια. Κατά την συναρμολόγηση λοιπόν και με αφορμή την ύπαρξη πολλών συμμετρικών κομματιών βρήκα την ευκαιρία να της εξηγήσω την έννοια της συμμετρίας, η οποία μου φάνηκε χρήσιμη στην παρούσα φάση.
-Ξέρεις το μηδέν δεν είναι στην άκρη αλλά στη μέση των αριθμών. Από την άλλη μεριά υπάρχουν οι ίδιοι αριθμοί αλλά κάπως ανάποδα.
Μπήκε αμέσως στο νόημα και έγραψε σε ένα χαρτί τους αριθμούς από το 0 έως το 10 και από αριστερά τους ίδιους αλλά αυτή τη φορά γυρισμένους ανάποδα (στο ένα πχ η γραμμούλα επάνω να κοιτάει δεξιά).  Σαν να ήταν το μηδέν καθρέφτης. Τουλάχιστον την συμμετρία την κατάλαβε ως έννοια.
-Μπράβο, απλά για να μη δυσκολευόμαστε στη γραφή τους γράφουμε κανονικά και βάζουμε ένα πλην μπροστά.
-Και τελικά 6-10 πόσο κάνει;
Κάναμε το παράδειγμα με ξυλάκια βρήκαμε το -4, και πραγματικά  καταχάρηκε. Το έγραψε στο χαρτί της.
6 - 10 = -4. Το κοίταζε ευχαριστημένη. Ήταν το τρόπαιο της.
-Ναι αλλά μη το πεις στη δασκάλα και τα άλλα παιδάκια. Θα είναι μυστικό.
-Εντάξει μπαμπά... 

2 σχόλια:

  1. Χα χα απίθανος.
    Και μένα τώρα μπήκε στα 5 και με έχει τρελλάνει στα γιατί....

    ΑπάντησηΔιαγραφή